Πέμπτη, 26 Φεβρουαρίου 2015

Ερωτήματα για την προετοιμασία της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας



του Ιωάννη Τάτση, Θεολόγου
Συνεδρίασε στη Γενεύη από 15 έως 21 Φεβρουαρίου η Ειδική Επιτροπή Αντιπροσώπων των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών που προετοιμάζει τα κείμενα που θα κατατεθούν στην Προσυνοδική Πανορθόδοξο Διάσκεψη που θα προηγηθεί της σύγκλησης της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας. Σύμφωνα με την απόφαση που έλαβε το Μάρτιο του 2014 η Σύναξη των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών μέχρι το φετινό Πάσχα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το έργο της Ειδικής Επιτροπής  ώστε στα μέσα του τρέχοντος έτους 2015 να συνέλθει η Προσυνοδική Πανορθόδοξος Διάσκεψη.
Η Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδοξίας σχεδιάζεται να συνέλθει την Πεντηκοστή του 2016 στην Κωνσταντινούπολη.
Η Ειδική Επιτροπή που επεξεργάζεται τα κείμενα πρόκειται να συνέλθει σύντομα εκ νέου για να εξετάσει τα εξής θέματα της Ημερήσιας Διάταξης της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου: «Το ζήτημα του Κοινού Ημερολογίου», «Κωλύματα γάμου» και «Η σπουδαιότης της νηστείας και η τήρησις αυτής σήμερον».
Ατυχώς το περιεχόμενο των κειμένων που επεξεργάζονται οι επιτροπές αυτές δεν είναι ευρέως γνωστό μολονότι υπάρχουν πληροφορίες που συνηγορούν στο ότι σχεδιάζεται μία αναθεώρηση επί το επιεικέστερον προβλέψεων των Ιερών Κανόνων και των αγίων Πατέρων για τη νηστεία, πτυχές της πνευματικής ζωής και κυρίως τις σχέσεις των Ορθοδόξων με τους ετεροδόξους. Οι εργαζόμενοι στις επιτροπές αυτές εκπρόσωποι των Ορθοδόξων Εκκλησιών, επίσκοποι οι περισσότεροι, έχουν επιλεγεί από τις Εκκλησίες τους με κύριο κριτήριο τις πανεπιστημιακές τους περγαμηνές ή την εμπειρία τους σε συνάξεις διορθόδοξες και διαχριστιανικές. Το έλλειμμα ενημέρωσης του συνόλου των μελών των Συνόδων των Εκκλησιών, πολύ δε περισσότερο ενός ευρύτερου κύκλου κληρικών και θεολόγων, γύρω από τα ετοιμαζόμενα κείμενα, είναι δυνατόν να δημιουργήσει εκ των υστέρων ισχυρές αμφισβητήσεις των αποφάσεων που θα ληφθούν στη Μεγάλη Σύνοδο. Δεν θα πρέπει να διαφεύγει από κανέναν ότι η εκπροσώπηση όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών σε μία Σύνοδο –εάν καταστεί και αυτή τελικά δυνατή, με δεδομένες τις εντάσεις μεταξύ κάποιων Εκκλησιών λόγω άλλων ζητημάτων- ή η ομοφωνία στη λήψη κάποιων αποφάσεων δεν καθιστούν αλάθητες τις αποφάσεις αυτής της Συνόδου, πολύ δε περισσότερο εάν αυτές κινούνται σε κατεύθυνση αντίθετη από εκείνη προηγουμένων Οικουμενικών και Τοπικών Συνόδων, των οποίων η εγκυρότητα έχει διαχρονικά γίνει αποδεκτή από την Ορθόδοξη Εκκλησία. Κάθε προσπάθεια «μετα-πατερικής» ή «μετα-κανονικής» αναθεώρησης της εκκλησιαστικής μας παραδόσεως, ακόμη κι αν φέρει τις υπογραφές απάντων των αντιπροσώπων των Ορθοδόξων Εκκλησιών δεν καθίσταται αυτομάτως εφαρμόσιμη στην πράξη. Προσπάθεια δε «επιβολής» της στο εκκλησιαστικό πλήρωμα μπορεί να οδηγήσει σε επικίνδυνες αποσχιστικές κινήσεις και ρήγματα στο πλοίο της Εκκλησίας.
Όσοι προετοιμάζουν πυρετωδώς τη Μεγάλη Σύνοδο σπεύδουν να χαρακτηρίσουν κάθε κριτική για το προπαρασκευαστικό τους έργο ως κακόβουλη, ακραία ή και ζηλωτική. Δεν αντιλαμβάνονται όμως ότι η καχυποψία μας για το τι ετοιμάζεται αυξάνει λόγω της μυστικότητας με την οποία γίνεται η όλη προετοιμασία. Εάν η Μεγάλη Σύνοδος είναι τόσο σημαντικό γεγονός όσο θέλουν να μας το παρουσιάσουν οι Φαναριώτες τότε οφείλουν να παρέχουν σε όλο το εκκλησιαστικό πλήρωμα σαφή ενημέρωση για το περιεχόμενο και τις κατευθύνσεις προς τις οποίες κινούνται στα θέματα για τα οποία θα ληφθούν αποφάσεις στη Σύνοδο αυτή. Σε διαφορετική περίπτωση γεννάται εύλογη ανησυχία με γνωστές άλλωστε τις θεολογικές τοποθετήσεις επί σημαντικών ζητημάτων της Εκκλησίας μας κάποιων εκ των συμμετεχόντων στις προπαρασκευαστικές της Συνόδου επιτροπές. 
Ορθόδοξος Τύπος, 27/2/2015

το βρήκαμε εδώ

Κυριακή, 1 Φεβρουαρίου 2015

Η αληθινή θεολογία κατά τον Όσιο Γέροντα Παΐσιο τον Αγιορείτη


του Ιωάννη Τάτση, Θεολόγου
Η αγιοκατάταξη του Οσίου Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου αποτέλεσε την επισφράγιση από την Ποιμαίνουσα Εκκλησία της βέβαιης πεποίθησης πλήθους πιστών ότι ο Γέροντας υπήρξε πράγματι μέγας ασκητής και όσιος. Ο Γέροντας Παΐσιος διακρίθηκε μάλιστα για κάτι σπάνιο στην ορθόδοξη μοναχική παράδοση. Ενώ υπήρξε εραστής της ησυχίας και του ησυχαστικού τρόπου ζωής θυσίασε για την αγάπη των ανθρώπων όχι μόνο την ησυχία αυτή αλλά και όλον τον εαυτό του λιώνοντας κυριολεκτικά στη φλόγα της αγάπης των συνανθρώπων. Την ανύστακτη ολονύκτια προσευχή του διαδεχόταν η ολοήμερη ανάλωσή του στα προβλήματα του κόσμου, η υπομονετική και καρτερική υποδοχή πλήθους επισκεπτών και η πλήρης αγάπης προσέγγιση των πάντων. Το καθημερινό του πρόγραμμα δεν επέτρεπε πολύωρη αφιέρωση στην μελέτη πατερικών κειμένων αφού προέκρινε την αδιάλειπτη προσευχή υπέρ παντός του κόσμου. Ωστόσο προέτρεπε στην ανάγνωση πατερικών κειμένων, κυρίως μάλιστα ασκητικών και ο ίδιος αγαπούσε πολύ και μελετούσε τον αββά Ισαάκ τον Σύρο.

Στην εποχή μας μετατρέψαμε τη θεολογία σε φιλοσοφία ή ακόμη χειρότερα σε αοριστολογία, ερμηνεύουμε τη διδασκαλία των αγίων Πατέρων όπως νομίζουμε, αρκεί να εξυπηρετούν τις απόψεις μας, ακόμη δε χειρότερα, με περισσό θράσος σχεδιάζουμε την υπέρβαση τους με τη λεγόμενη μεταπατερική θεολογία. Ο λόγος του Οσίου Γέροντος Παϊσίου μας δίνει την πραγματική διάσταση της θεολογίας. Γράφει ο Όσιος Γέρων: «Θεολογία είναι ο λόγος του Θεού που συλλαμβάνεται από τις αγνές, τις ταπεινές και αναγεννημένες πνευματικά ψυχές και όχι τα λόγια του μυαλού, που φτιάχνονται με φιλολογική τέχνη και εκφράζονται με το νομικό ή το κοσμικό πνεύμα. Tα φτιαχτά λόγια δεν μπορούν να μιλήσουν στην ψυχή του ανθρώπου, όπως δεν μπορεί να μιλήσει ένα όμορφο άγαλμα, εκτός εάν οι ακροατές είναι πολύ κοσμικοί και ευχαριστιούνται απλώς από τις όμορφες κουβέντες. Η θεολογία που διδάσκεται σαν επιστήμη, συνήθως εξετάζει τα πράγματα ιστορικά και επόμενο είναι να τα καταλαβαίνει εξωτερικά και επειδή λείπει η πατερική άσκηση, τα εσωτερικά βιώματα, είναι γεμάτη από αμφιβολίες και ερωτηματικά, διότι με το μυαλό δεν μπορεί να καταλάβει κανείς τις θείες ενέργειες, εάν δεν ασκηθεί πρώτα να τις ζήσει, για να ενεργήσει μέσα του η Χάρη του Θεού».

Μεγάλο μέρος του θεολογικού λόγου που εκφέρεται σήμερα είναι, όπως εύστοχα έλεγε ο Όσιος Γέρων, φτιαχτά λόγια που απευθύνονται σε κοσμικούς ανθρώπους. Όλοι όμως διψάμε για τα εσωτερικά βιώματα, την πνευματική άσκηση και τέλος την ενέργεια της Θείας Χάριτος που θα μας ξεδιψάσει πραγματικά. Η πραγματική τιμή προς τον Όσιο Γέροντα Παΐσιο είναι η μίμηση του τρόπου της ζωής του και η προσπάθειά μας να εφαρμόσουμε στην πράξη όσα εκείνος μας δίδαξε μέσα από την πολυετή ασκητική του πείρα. Η πνευματική διδασκαλία του Γέροντος Παϊσίου έχει εν πολλοίς καταγραφεί σε βιβλία και αυτή οφείλουμε όχι μόνο να μελετήσουμε πάλιν και πολλάκις αλλά και να αποφασίσουμε να την εφαρμόσουμε. Ο Θεός μας έστειλε τον Όσιο Παΐσιο για να μας διδάξει με τρόπο απλό, σαφή, κατανοητό, ευχάριστο, πραγματικά χαριτωμένο την διαχρονική πατερική οδό της ασκητικής ζωής που οδηγεί με ασφάλεια στο λιμάνι της Βασιλείας των ουρανών.
το βρήκαμε εδω

Ακούστε ΡΑΔΙΟ ΦΛΟΓΑ ( κάντε κλίκ στην εικόνα)