Δευτέρα, 6 Δεκεμβρίου 2010

O Λεμεσού π.Αθανάσιος απαντά στους επικριτές του:«Δεν υπάρχει κύκλωμα στρατολόγησης μοναχών»


του Νικήτα Κυριακού


Απαντήσεις στις σε βάρος του κατηγορίες, ότι κινεί τα νήματα κυκλώματος «στρατολόγησης μοναχών», δίνει ο Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος. Απορρίπτει κατηγορηματικά τα όσα του καταλογίζουν συγγενείς μοναχών, χαρακτηρίζοντας τα περί κυκλώματος «στρατολόγησης» φανταστικά. Προχωρώντας ένα βήμα πιο πέρα και καταρρίπτοντας τους ισχυρισμούς, ότι «το κύκλωμά του» παρασύρει ανυποψίαστους ανθρώπους στη μοναχική ζωή, τονίζει ότι το να είναι κανείς μοναχός, είναι πολύ δύσκολο. Την ίδια στιγμή, ξεκαθαρίζει ότι το διάστημα που μεσολαβεί μέχρι γίνει κάποιος μοναχός, δίνει από μόνο του ξεκάθαρη εικόνα για το κατά πόσον μπορεί κάποιος να ακολουθήσει το δρόμο αυτό. Επισημαίνει, παράλληλα, ότι είναι υποτιμητικό για έναν άνθρωπο ώριμης ηλικίας και μορφωμένο, να χαρακτηρίζεται από τους δικούς του ότι είναι αδύναμος ψυχικά.

Κάποιος που θέλει να γίνει μοναχός, ποιο δρόμο πρέπει να ακολουθήσει;
Το να ακολουθήσει κάποιος το μοναχισμό, και όπως ο ίδιος ο Χριστός μας το αναφέρει, απαιτείται πρώτα απ’ όλα η ελεύθερη συγκατάθεσή του. Ο Χριστός το λέγει στο Ευαγγέλιο ξεκάθαρα, «όποιος θέλει». Εάν ο άνθρωπος δεν θέλει, τότε δεν μπορεί να ακολουθήσει το μοναχισμό. Άρα, πρέπει πρώτα - πρώτα να αποφασίσει εάν θέλει να ακολουθήσει το μοναχισμό. Ο άνθρωπος ελεύθερος είναι, και όπως κάνει κάθε άνθρωπος ο οποίος θέλει να ακολουθήσει έναν τρόπο ζωής, θα πρέπει να ψάξει να δει αυτό το οποίο θέλει να το εφαρμόσει στη ζωή του.

Είναι καθαρά προσωπική επιθυμία και δεν μπορεί να επηρεαστεί από τον πνευματικό του ή από οποιονδήποτε θέλει να τον επηρεάσει;
Από προσωπική εμπειρία, γιατί και εγώ είμαι μοναχός και έγινα μοναχός σε νεαρή ηλικία, αλλά και από την πείρα μου ως ηγούμενος Μαχαιρά, αλλά και ως πνευματικός πολλών ανθρώπων, και απ' ό,τι φαίνεται θεωρούμαι και ο κυριότερος ένοχος της υπάρξεως μοναχών, μπορώ να σας βεβαιώσω ότι κανένας δεν μπορεί να πεισθεί για να γίνει μοναχός. Εάν υποθέσουμε ότι κάποιος για τον άλφα ή το βήτα λόγο έλαβε μια επιπόλαια και βιαστική απόφαση να ακολουθήσει τη μοναχική πολιτεία, να είστε βέβαιος ότι από την πρώτη εβδομάδα θα αποχωρήσει από το μοναστήρι, διότι η μοναχική ζωή είναι δύσκολη, είναι ζωή με πολλούς αγώνες, πολλές στερήσεις, που πρέπει να το λέει πολύ καλά η καρδιά σου και να έχεις πολύ γενναίο φρόνημα για να μείνεις μέσα στο μοναστήρι. Δεν είναι εύκολη η ζωή.

Οι γονείς…

Γιατί κάποιοι μοναχοί μπαίνουν στα μοναστήρια χωρίς τη συγκατάθεση των γονιών τους; Αυτό προβλέπουν οι κανονισμοί;


Από τις περιπτώσεις που γνωρίζω προσωπικά, το 94% έχουν έρθει με τη συγκατάθεση και την ευλογία των γονέων τους, και πολλές φορές οι ίδιοι οι γονείς συνοδεύουν τα παιδιά τους στο μοναστήρι. Ένα μικρό ποσοστό, βέβαια, έχει μια δυσκολία. Οι γονείς δεν αποδέχονται την απόφαση του παιδιού τους. Ουδέποτε, τουλάχιστον στα μοναστήρια τα οποία εγώ γνωρίζω, ήρθε μοναχός χωρίς να το γνωρίζουν οι γονείς του. Το γνωρίζουν, βέβαια αντιδρούν ή δεν το αποδέχονται, όμως, όπως καταλαβαίνετε, ένας άνθρωπος ο οποίος βρίσκεται σε μια ώριμη ηλικία (και μιλώ για ένα συγκεκριμένο παράδειγμα ενός εκ των αδελφών, του οποίου οι γονείς είναι εκ των διαμαρτυρομένων γονέων, ο οποίος ήρθε σε ηλικία 36 χρονών, αφού έκανε τις σπουδές τα μεταπτυχιακά του στην Αγγλία, πήρε διδακτορικό από το πανεπιστήμιο Κύπρου), ένας άντρας 36 ετών, το λέει στους γονείς του, το ανακοινώνει, αλλά δεν αισθάνεται την ανάγκη ότι είναι απαραίτητη η συγκατάθεσή τους. Όταν δεν θέλουν να συγκατατεθούν για κάτι το οποίο είναι προσωπική του επιλογή και κάτι που ο ίδιος αποφασίζει ότι έχει δικαίωμα να διαπράξει στη ζωή του. Αυτό τον κάνει να αισθάνεται ευτυχισμένο, τον κάνει να αισθάνεται ότι είναι αυτό που θέλει να κάνει στη δική του ζωή.


Το πρόβλημα, ουσιαστικά, εσείς θεωρείτε ότι το έχουν οι γονείς;


Φυσικά, οι γονείς, κάποιοι γονείς πολύ καλοί άνθρωποι… Εγώ να σας πω, προσωπικά βλέπω με πολλή κατανόηση και πολλή συμπάθεια αυτούς τους γονείς. Καταλαβαίνω ότι οι άνθρωποι μπορεί να είχαν άλλα όνειρα για τα παιδιά τους, μπορεί να είχαν άλλες βλέψεις για το μέλλον τους, αλλά, όμως, όπως συμβαίνει σε κάθε φάση της ζωής του κάθε ανθρώπου, υπάρχουν φορές που φυσικό είναι τα παιδιά να ακολουθήσουν το δικό τους δρόμο, που μερικές φορές δεν είναι σύμφωνος με τα όνειρα των γονέων τους. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο στο μοναχισμό. Εγώ, ως Μητροπολίτης Λεμεσού, μου έτυχε πολλές φορές γονείς να έρθουν στο γραφείο μου και να με ικετεύουν να μην εκδώσω π.χ. άδεια γάμου στα παιδιά τους, γιατί δεν συμφωνούσαν με την απόφαση των παιδιών τους να πάρουν το συγκεκριμένο πρόσωπο ως σύζυγο. Από τη στιγμή που τα παιδιά είναι νόμιμης ηλικίας, είναι ενήλικες, είμεθα υποχρεωμένοι, ως Εκκλησία, να τελέσουμε το γάμο, άσχετα αν οι γονείς δέχονται ή δεν δέχονται. Βέβαια, προσπαθούμε να τους πείσουμε να δώσουν την ευχή στα παιδιά τους, αφού είναι προσωπική τους επιλογή.

Προσβολή

Αυτοί που αντιδρούν θεωρούν ότι βρήκατε τα παιδιά τους σε μια ευάλωτη στιγμή και με την προσέγγισή σας καταφέρατε να τους πείσετε να ακολουθήσουν αυτόν το δρόμο. Μιλούν μάλιστα για ένα κύκλωμα στρατολόγησης μοναχών. Πώς απαντάτε;

Δεν μπορώ να θεωρήσω τον εαυτό μου τόσο ικανό, που να μεταβάλλω τις ψυχικές διαθέσεις των ανθρώπων. Νομίζω είναι πολύ προσβλητικό για έναν άνθρωπο να τον παρουσιάζουμε ως ψυχικά ευάλωτο στην ηλικία των 30 και 35 χρονών. Έναν άνθρωπο που έχει τελειώσει το πανεπιστήμιο, το στρατό και υπό άλλες περιπτώσεις θα μπορούσε να παντρευτεί, να δημιουργήσει οικογένεια, και να τον αντιμετωπίζουμε ως ψυχασθενή ουσιαστικά, ή ευάλωτο άνθρωπο που έπεσε θύμα ενός επιτηδείου, ο οποίος αυτή τη στιγμή παρουσιάζομαι εγώ ότι είμαι, και άλλαξε τη ζωή του ολόκληρη. Αν ένας άνθρωπος τέτοιος, ευάλωτος, αδυνάτου ψυχικής συγκροτήσεως, πεισθεί να γίνει μοναχός, είναι δυνατό να σταθεί μέσα στο μοναστήρι; Θα φύγει. Δεν θα μπορέσει να σταθεί, χώρια ούτε και εμείς είμαστε τόσο αφελείς, να δεχόμαστε στο μοναχισμό ανθρώπους που δεν μπορούν να σταθούν σαν μοναχοί. Η ίδια η διαδικασία της μοναχικής πολιτείας είναι τέτοια, όπου υπάρχει μεγάλη περίοδος δοκιμασίας μέχρι να γίνει κάποιος μοναχός, που εκεί φαίνεται ξεκάθαρα ποιος είναι, για ποιο λόγο ήρθε και ποιες ψυχικές δυνάμεις και αντιστάσεις έχει. Τώρα τα περί κυκλώματος, να με συγχωρήσετε, τα θεωρώ φανταστικά. Τι κύκλωμα υπάρχει δηλαδή;

Ότι ξεκινά από το Άγιο Όρος και καταλήγει σε εσάς, που κινείτε τα νήματα εδώ στην Κύπρο, όπως σας κατηγορούν…

Ας το αποδείξουν αυτό, διότι δεν είναι δυνατό να μπω σε αυτή τη λογική, τι σημαίνει κύκλωμα, για ποιο λόγο να είμαστε κύκλωμα, και τι συμφέρον να έχω εγώ να γίνει κάποιος μοναχός. Εγώ αυτή τη στιγμή δεν είμαι ηγούμενος κανενός μοναστηριού, είμαι Μητροπολίτης Λεμεσού, θα μου συνέφερε να έχω συνεργάτες στη Λεμεσό και όχι μοναχούς στο Μαχαιρά ή οπουδήποτε αλλού. Εάν κάποιος θέλει να γίνει μοναχός σε οποιοδήποτε μοναστήρι, είναι επιλογή δική του. Τώρα φυσικό είναι, αν κάποιος άνθρωπος με επισκεφθεί και μου πει ότι θέλει να γίνει μοναχός και ζητά τη συμβουλή και να τον διαφωτίσω για τη μοναχική πολιτεία, θα του πω πώς είναι η μοναχική ζωή, τι προϋποθέσεις πρέπει να έχει κάποιος, πώς μπορεί να επιλέξει αυτόν το δρόμο, όπως και αυτό κάνω όταν έρχονται παιδιά και με ρωτούν για το πώς νομίζουν ότι πρέπει να κάνουν σωστά την οικογένειά τους. Μπορώ να σας πω ότι 99% των ενεργειών μου αφορά την οικογένεια και το γάμο, και έχω παντρέψει πολύ περισσότερους ανθρώπους, προκειμένου να βοηθήσω παιδιά να παντρευτούν και να τακτοποιηθούν, και να κάνουν καλές και σωστές οικογένειες. Όλη μέρα στην πόλη μας ασχολούμαστε με δυσκολίες μέσα στο γάμο, προσφέροντας τις πτωχές μας γνώσεις και την υπηρεσία μας, ως κληρικοί που είμαστε, σ’ αυτή τη δυσκολία της οικογένειας. Μέσα στους πολλούς ανθρώπους κάθε τόσο, μη νομίζετε ότι είναι ένας υπέρογκος αριθμός, ένα ή δυο άτομα το χρόνο εάν γίνονται μοναχοί.

Η ανάγκη των νέων ανθρώπων για αυθεντική προσωπική σχέση με τον Θεό

Οι γονείς που διαμαρτύρονται, αναφέρουν ότι στα μοναστήρια που ελέγχετε εσείς εδώ και είκοσι χρόνια υπάρχει ραγδαία αύξηση του αριθμού των μοναχών…


Η Μονή Μαχαιρά αριθμεί αυτή τη στιγμή 26 μοναχούς, η μονή του Τιμίου Προδρόμου έχει εφτά μοναχούς και η μονή Συμβούλου Χριστού έχει εφτά μοναχούς.

Πριν αναλάβετε τη Μητρόπολη Λεμεσού, πόσοι ήταν οι μοναχοί;

Είναι γεγονός ότι τις τελευταίες δυο δεκαετίες έχει παρουσιαστεί μια άνθηση του μοναχισμού, όχι, όμως, λόγω της δικής μου παρουσίας. Θα ήμουν πολύ ευτυχής και θα αισθανόμουν μεγάλη τιμή εάν ήμουν ο αίτιος της ανθήσεως του μοναχικού πολιτεύματος. Αλλά δεν έχω αυτή την αξία, διότι και στα άλλα μοναστήρια, όπως η ιερά μονή Σταυροβουνίου, η ιερά μονή Τροοδιτίσσης, η ιερά μονή Κύκκου, η ιερά μονή Αγίου Νεοφύτου, η ιερά μονή Αγίου Γεωργίου Μαυροβουνίου, έχουν τύχει επανδρώσεως. Και είναι πάρα πολλοί μοναχοί, εξαιρετικοί πατέρες, ενάρετοι άνθρωποι. Και αυτούς δεν είμαι εγώ που τους έκανα μοναχούς, ούτε καν τους ξέρω τους ανθρώπους. Εγώ ήμουν στη Μονή Μαχαιρα. Λοιπόν, υπάρχει ένα γεγονός, υπάρχει μια άνθηση της μοναχικής ζωής, αλλά αυτό οφείλεται σε πολλούς λόγους.

Ποιοι είναι αυτοί οι λόγοι, πανιερότατε;

Θεωρώ ότι ο βασικότερος λόγος είναι η ανάγκη των νέων ανθρώπων να έχουν μιαν αυθεντική προσωπική εμπειρία και σχέση με τον Θεό. Αυτός είναι ο κυριότερος λόγος.

Γιατί η πλειοψηφία των μοναχών τα τελευταίο διάστημα είναι πτυχιούχοι;

Άνθρωποι με τρία τέσσερα πτυχία, γιατροί, νομικοί, φιλόλογοι, οικονομολόγοι, σ’ αυτή την ώριμη ηλικία των 30-35, αποφασίζουν να ακολουθήσουν αυτόν το δρόμο. Αυτό από μόνο του λέει πάρα πολλά πράγματα και δεικνύει την ωριμότητα και τη σοβαρότητα του εγχειρήματος. Δεν είναι, δηλαδή, αποτέλεσμα μιας βεβιασμένης απόφασης. Τώρα γιατί αυτά τα παιδιά… γιατί θεωρώ ότι ο μοναχισμός είναι μια επιλογή πάρα πολύ σημαντική και πρέπει κανείς να είναι πολύ καλλιεργημένος άνθρωπος για να καταλάβει και το βάθος, το νόημα της μοναχικής ζωης, και στη συνεχεία αν θελήσει να το επιλέξει, το επιλέγει.

Αξίζει να δείτε την συνέντευξη του Μητροπολίτη Λεμεσού π. Αθανασίου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ακούστε ΡΑΔΙΟ ΦΛΟΓΑ ( κάντε κλίκ στην εικόνα)